<< Blog

Ο Henry Matisse και ο Fauvisme

Νοέ 20, 2020

Στον Λουί Βοξέλ, τον κριτικό Τέχνης, που αργότερα θα επινοούσε τον όρο κυβισμός, οφείλεται η τιμή να δώσει ένα όνομα στο πρώτο γνήσιο επαναστατικό κίνημα του 20ου αιώνα και το οποίο είναι γνωστό σήμερα ως φωβισμός.  Σε μια έκθεση όπου συμμετείχαν πολλοί “νέοι” υποστηρικτές της νέας ζωγραφικής, υπήρχε ανάμεσά τους κι ένα έργο Αναγεννησιακού τύπου. Ο Βοξέλ, περνώντας και βλέποντας τούτο, αναφώνησε “Τι δουλειά έχει ο Donatelo, μεταξύ τούτων των …αγριμιών” (Fauve=αγρίμι). Έτσι οι νέοι αυτοί δημιουργοί, καθώς κι η ζωγραφική τους, απέκτησε όνομα.

Ο κύριος εμπνευστής της, Ματίς, μα και μετέπειτα όλοι οι άλλοι που ακολούθησαν, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα ιδίωμα ουσιαστικώς αυτόνομο και νέο, για να πετύχουν τους στόχους του. Ο Φωβισμός αντιπροσωπεύει την ζωηρή και χαρούμενη έκρηξη μίας τέχνης συνώνυμης της νεότητας, που διψούσε για ανανέωση. Με τον Ματίς λοιπόν και τους άλλους Φωβιστές (που θεωρούν ήδη ξεπερασμένο τον Ιμπρεσσιονισμό, παρόλο που αυτός ακόμα αντιμετωπίζεται με δυσπιστία, αμηχανία, φιλυποψία και σκεπτικισμό, από κοινό και κριτικούς) γεννιέται μια καθαρή ζωγραφική που αποτελεί αυτοσκοπό. Μια ζωγραφική παράφορη, μες την ευτυχία της ακαταπίεστης ύπαρξής της και  την αρμονία των χρωμάτων, μέσα στον πίνακα. Οι φωβιστές αποτέλεσαν ουσιαστικά μια ομάδα Γάλλων ζωγράφων, μαθητών του Γκυστάβ Μορώ στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού, με τον Ανρί Ματίς να αναφέρεται συχνά ως ο ηγέτης του φωβισμού.

The music, Henri Matisse, 1909-10,
260cm x 389cm, oil on canvas,
San Petersburg, Ermitage

Ο Ματίς, από νεαρή ηλικία γοητεύεται από το εκθαμβωτικό φως της Μεσογείου, συγκεντρώνει γύρω του τους νεαρούς του φίλους, κάνοντας την ομάδα τους κίνημα και δίνοντάς την έναν χαρακτήρα και μία συνοχή που αποκλείεται να είχε αποκτήσει αλλιώς. Ο Ματίς απλοποιεί την ζωγραφική, εμβαθύνει στα μυστικά της σύνθεσης και ανακαλύπτει πως το χρώμα μπορεί να δημιουργήσει όγκους.

Femme au Chapeau, 1905,
oil on canvas, San Francisco Museum of Modern Art

Τα έργα που ανήκουν στο ρεύμα του φωβισμού χαρακτηρίζονται από έντονα χρώματα, συχνά σκοτεινά και με έντονες αντιθέσεις, με έμφαση στο κόκκινο χρώμα και απλές γραμμές, πολλές φορές ελαφρά παραμορφωμένες. Σημαντική επίδραση στην τεχνοτροπία των φοβιστών είχε εκτός από τον Γκωγκέν και ο Βαν Γκόγκ.

Πηγή: Matisse,Πινακοθήκη Διάσημων Ζωγράφων, Αλκυών, Αθήνα, 1992

0 Σχόλια

Υποβάλετε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

el
Send this to a friend